Er dette myter, du også tror på?

Digital Transformation er et af de store buzzwords i tiden. Alle taler om det, og alle er enige om, at det er supervigtigt at fokusere på, i alle virksomheder. Ud fra devisen om, at hvis ikke vi hopper på vognen og gør en aktiv indsats, så kommer den store, stygge digitale transformationsbølge skyllende ind over os, og så er vi færdige. Finito. Skyllet ud i havet og aldrig set igen.

“Hvis vi ikke transformerer os selv, vil vi blive tvangstransformeret, og så er det ikke godt at vide, hvor vi ender”, synes den kollektive overbevisning at være – derfor må vi hellere se at komme i gang.

Men hvor skal vi starte? Når selve begrebet “Digital Transformation” er så diffust, at de færreste ledere kan forklare den beåndede medarbejder, der spørger, hvordan vi forholder os til den digitale transformation i vores virksomhed. For hvad er det egentlig? Og hvad betyder det for os? Vil vi i det hele tiden transformeres? Hvis vi nu synes, vi gør det meget godt, skal vi så være helt anderledes?

Denne blog handler om tre af de største myter om Digital Transformation. Er du selv hoppet på dem?

MYTE #1: “Digital transformation handler om IT”

SVAR:  Falsk ✴

Ingen virksomhed er nogensinde blevet “transformeret” af et nyt IT-system (ikke engang de helt store af slagsen).

De blev heller ikke transformeret dengang computeren kom til. Eller telefonen.

Der er mange flere faktorer involveret, hvis en virksomhed skal ændre sig så meget, at vi kan tale om transformation. Transformation er at ændre sig fra larve til en sommerfugl. Tager man den ikke hele vejen, men kun fokuserer på IT-systemer og -processer, ender man som Heimlich i A Bug’s Life: en stor, smuk larve med vinger, der ikke kan løfte den.

MYTE 2: “Digital transformation handler om at bruge nye teknologier i virksomheden, fx AI eller VR”

SVAR: Falsk ✴

Det er måske sandt, at det kunne give jer en hestesko i nogle processer – men teknologien i sig selv bringer ikke nogen virksomheder foran. Teknologi er, lige som IT-systemer, cykler og krydderier, ikke bedre end menneskene, der bruger den. Så der skal ikke bare en drøftelse af, hvad vi skal investere i, men altid en grundig refleksion om, hvorfor vi vil bruge lige denne teknologi, hvem der skal opleve værdi af at bruge den (kunden), og hvem der skal betjene/kode/servicere den i virksomheden.

Ny teknologi kalder på en helhedsorienteret tilgang til, hvordan vi kommer tættere på vores kunder/brugere med teknologien, mere end at tro på, at teknologien i sig selv gør os stærkere som virksomhed.

MYTE 3: “Digital transformation er noget, alle ledere forstår og kan implementere”

SVAR: Falsk. Og sandt ✴

Digital transformation er lige som alle andre buzzwords i ledelsesretorikken: Vi elsker at bruge det, fordi vi lyder smarte og som om vi har fuldstændigt styr på det, men hvis en enkelt beåndet medarbejder skulle formaste sig til at spørge: ”Men hvad betyder det egentlig for os? Hvad skal vi gøre anderledes?”, så kommer vi ud i problemer.

Så ja, alle ledere forstår digital transformation. I deres egen udgave. Men de er ikke nødvendigvis enige med de fire andre ledere i ledergruppen om, hvad det er. Og hvad der vil være vigtigst at tage fat på i virksomheden.

Og så er vi tilbage til det med transformationen.

Måske har I heller ikke brug for en total transformation – men I har i hvert fald brug for en strategi, inden I skal begynde at tale om digitalisering. Og inden en strategi bør komme en 360 graders forretningsanalyse.

Denne analyse bør I foretage med fremtidens briller på. Dvs. I skal gennemgå alle dele af jeres virksomhed med fokus på, hvilke dele af fremtiden, der vil påvirke jer, og hvilke dele, I kan bruge aktivt til at fremme jeres forretning.

Det behøver ikke være en stor, forkromet analyse med mange siders rapport. Og I behøver heller ikke (nødvendigvis) konsulenter til at hjælpe jer. Alligevel vil jeg gerne – efter 20 år i branchen – gengive min kollega Tune Heins ord fra bogen ”Fremtidens… Digitale rejse, Ledelse 4.0”:

”Erstat selvfedme med et skarpt strategisk blik på, hvilke kompetencer vi ikke selv har. Hvordan kommer vi i form til constant change?”

Har lederne den digitale modenhed til at bidrage til den digitale transformation?

Eller er der nogen, der er “overmodne”?

Det er muligt, at en del af ledergruppen har tjent jer godt de sidste 15-20 år, men hånden på hjertet: Er de alle sammen lige godt gearede til at tale om digital transformation? Er de ”digitalt modne”? (ikke at forveksle med overmodne). Dvs. hvor stor forståelse og interesse har de for at være nysgerrige over for de nye trends, tendenser og teknologier? Skal vi tage en dialog ud fra laveste fællesnævner i ledergruppen, eller vil det være ok at sige, at nu nedsætter vi en gruppe af særligt interesserede, ekviperede og dedikerede mennesker til at kigge på dén del af transformationsrejsen – og så bringer de det tilbage til ledergruppen til drøftelser og beslutninger?

Ofte er dette et af stederne, hvor digital transformation skyller på land og dør på stranden. Fordi ledergruppen består af modne individer, der ganske vist har mange års ledererfaring, men kun forsigtigt dypper tåen i fremtidens teknologi og nye strømninger. Det, der skal være en stor del af beslutningsgrundlaget for udvikling af nye forretningsmodeller. Derfor kan det være en god idé at invitere mennesker ind, der ved mere end jer selv, når I tager hul på undersøgelsen af jeres virksomhedsgrundlag og fremtiden.

I bør kigge på jeres virksomhed fra disse fire hjørner:

NYE PARADIGMER

Hvilke trends er kommet for at blive, og hvad er på vej? Hvilke af disse vil få og skal have størst betydning for os? Hvordan ved vi det?

NYE FORRETNINGSMODELLER

Hvis vi kigger på vores forretning ud fra trends og tendenser, hvordan skal vi så ændre og tilpasse vores forretning? Skal vi gå fra produkt til abonnement? Gøre det muligt at lease eller leje i stedet for at eje? Skal vi inddrage kunden i co-creation af produktet? Gøre det muligt at customize? Eller…?

NY TEKNOLOGI

Teknologi skal bruges til at få bragt jeres produkt nemmest muligt frem til kunden. Internt og i brugerens oplevelse. Det er ikke kun IT-systemer, men også AI, VR, 3D-print m.m. Hvad vil give den allerstørste værdi for jeres kunde? Hvordan kan det bidrage til udvikling af forretning hos jer?

NYE ORGANISATIONER

Set i lyset af ovenstående, hvordan skal vores organisation så være skruet sammen? Hvilke nye kompetencer skal vi have ind? Hvordan får vi dem til at spille sammen på vej mod en ny organisation? Og hvad kræver det af os som ledere?

Husk, at forudsætningen for at lykkes med udvikling er en erkendelse af, at ændringer skal tænkes hele vejen rundt.

Everything is connected!