Fremtiden kalder på vertikal lederudvikling

”Horisontal udvikling” er den gamle verdens svar på at blive en dygtigere leder. Fremtidens ledelsetankegang er vertikal.

”Horisontal udvikling” har været den gamle verdens svar på at blive en dygtigere leder. Hvis man stod med behovet for at blive bedre, så har man tilmeldt sig et kursus og fået nye færdigheder og kompetencer. Måske har man deltaget i en lederuddannelse og fået noget af den tungere teori bag værktøjerne med. Men det er stadig blevet betegnet som ”flere værktøjer i værktøjskassen”.

Jeg siger ikke, at der ikke er brug for værktøjer – det har været en del af menneskehedens rejse, at vi har lavet stadigt mere forfinede værktøjer i takt med at vi selv er blevet klogere. Horisontal lederudvikling opstår ud fra en oplevelse af at kunne skue ud over horisonten og se langt ud den vej. Og det så ud som mere af det kendte.

Men det er ikke længere nok med værktøjer, hvis vi skal operere i tiden af i morgen – værktøjer er altid udviklet på baggrund af erfaring, og har derfor basalt se rod i noget, som nogen allerede har opdaget, og noget, der allerede er sket.

Lederudvikling af den kendte vej er ikke længere nok. Fremtidens ledelse kalder på mere end det.

Vi har i dag mere brug for ”vertikal lederudvikling”, dvs. at få bragt bevidsthedsniveauet op.

Horisontal udvikling er at lære andres viden. Vertikal udvikling er at lære det, ingen ved endnu

”Vi er bange for alt det, vi mister, fordi vi ikke kan set det, der kommer”

Claus Risager, direktør, Blue Ocean Robotics

Horisontal udvikling kan du lære af en underviser eller en ekspert i et speciale.

Vertikal udvikling begynder indefra. Det handler om at træne sin bevidsthed op, søge forståelse, og finde og skabe meningsskabelse i komplekse verdener. Vi kan kalde det bevidsthedsudvidelse.

Ikke den psykedeliske slags, men helt konkret at udvide bevidstheden om verden. Tage den ind i lidt større doser, og udvide det perifære ledelsessyn. At træne at se, tænke i og overskue helheder frem for at fokusere på enkeltdele. At hæve sig op over horisonten og se ud over. At orientere sig mod fremtiden, men uden at vide med hjernen – alene. Der skal også hjerte og mavefornemmelse til.

Det kræver udvikling af selvet. Og det skal ske indefra og ud.

Det starter med at skabe en større forståelse af dig selv og din interaktion med verden, og så udvide det til også at indbefatte din virksomheds interaktion med samfundet og verden – og få medarbejderne med på rejsen.

Blev det langhåret? Lad os gøre det kort

Lidt kort sagt skal vi lære at spørge ”Hvorfor?” frem for ”Hvordan?” og ”Hvornår?”

Vi skal skabe mening i det vi gør, så dem omkring os kan se, hvad vi vil opnå. Det er ikke nok at holde øjet på aktionærerne (det fortæller overskrifterne os i denne tid, det er voldsomt upopulært), vi skal holde øjet på forbrugerne i stedet. For de nye forbrugere, Generation Z og Millenials, de taler med pengepungen. Og da de lige om lidt vil være den mest købestærke gruppe i samfundet gør du klogt i at holde øje med deres værdier, ikke aktionærernes.

Fremtidens virksomheder bliver målt på, hvordan de bidrager til at skabe balance i verden. Mellem køn, racer, samfund, lande, verdener. Og klimaet. Og hvis du ikke har opfanget dét endnu som leder, så er det tid at hive din værktøjskasse frem – så du kan stille dig op på den og skue ud mod horisonten.

Vertikal lederudvikling er at opfordre til medledelse

Lad dine medarbejdere give deres mening til kende om dine værktøjer

Smartere ville det nok være, hvis du samlede dine medarbejdere omkring værktøjskassen, tog alle værktøjerne ud og sammen spurgte hinanden:

”Kan den her egentlig bruges i fremtiden?” (”Hvad tror vi på, vi laver i fremtiden?”)

”Findes der noget ude i verden, der er smartere end den til at lave det, vi bruger den til?”

”Skal den kun ligge i lederens værktøjskasse, eller var det smart, at vi alle sammen fik en, så vi ikke var afhængige af ham/hende for at løse opgaven?”

”Ville det være nemmere, hvis vi ikke alle skulle lære at bruge den, men i stedet hyrede en ekstern specialist til at gøre det?”

”Kunne man forestille sig, at vi slet ikke arbejdede med noget, der krævede dette værktøj?”

Forekommer det som et underligt scenarie for dig? Så er det måske fordi du er vænnet til at være leder i den horisontale ledertankegang.

Vertikal ledertankegang vil naturligt søge ud over det, vi plejer at gøre og tænke, og søge ud mod grænserne af det kendte og stille spørgsmål, der strækker sindet.

Har du et horisontalt eller vertikalt ledermindset?

Tænder du på sindsstræk og fremtidsudfordringer

I mit virke er jeg mentor for at strække ledersindet og tænke mere vertikalt. Det er vigtigt at lære af fortiden, men vi skal også være klar til at slippe værktøjet i kassen og gå med let sind ind i den nye verden, hvor vi ikke har et kort og skal opdage vejen, mens vi går.

Det giver mulighed for at finde nye veje at gå, som ingen tidligere har gået – at tænke over, hvordan virksomheden kan være relevant og skabe værdi i fremtiden.

Nytænkning? Ja tak! Disruption? Ja tak! Blue Ocean? Ja tak!

Men først skal vi lige hæve os op over den horisontale tænkning og træne fremtidstænkning.